måndag 6 juni 2011

Vara stolt eller skämmas?

Sveriges nationaldag väcker säkert många känslor runt om i landet idag . . .  som vanligt! Å inte är det särskilt konstigt . . . det är ju i Sverige vi bor.

Förstår verkligen inte att det ska vara ett så stort problem just det här med att älska/gilla sitt hemland? Dagligen tjafs om skolavslutningar i kyrkan eller inte, blågula fanan eller inte? Va f*n e problemet? Det funkar ju i våra grannländer när det är dags att fira.

Trots brister och missar inom sjukvården, långa handläggningstider hos Försäkringskassan, "höga" skatter, klasskillnader, fångar som har det bättre än pensionärer så måste jag säga . . . vi har ett ganska bra skyddsnät i alla fall.

Jag har inte glidit fram på en räkmacka utan varit i behov av stöd hos sjukvård (diskbråcksoperation jag inte behövde betala själv), Förs.kassan (utbränd) och  faktiskt ett par gånger lite försörjningsstöd när jag som ensamstående mamma pluggade. Detta är inte så självklart i alla länder!

Så idag hissar jag flaggan (i stången jag inte har) och säger . . . jag är stolt att jag är svensk men framför allt är jag stolt att jag är . . . MÄNNISKA


12 kommentarer:

  1. Jag instämmer i dina ord! Det är så mycket många tar för givet. Det är väl därför så många unga kan tänka sig att sälja sin röst eller leva i diktatur. De tar allt för givet.

    Så jag hissar också flaggan och är stolt över mitt land och att vara människa!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Här njuter vi av just det Sverige som ska vara stolta över främst Vacker natur, ren luft och rent vatten!
    Självklart ska vi också vara stolta över de ovannämnda förmånerna.
    Svenska flaggan symboliserar ett fritt demokratiskt land som människor väljer att bo i eller komma till p g a frihet och trygghet.
    Hit kommer turister som ges möjlighet att njuta av allemansrätten.
    Klart vi får och ska vara stolta över vårt land!
    Något annat vore ju pinsamt?
    Jag är stolt över att vara svensk medborgare i Sverige.

    Hoppas du får en fin dag och att du orkar släpa upp flaggstången till balkongen, skratt.
    Massor av sommarkramar till dig idag =D

    SvaraRadera
  3. Äntligen, säger jag, så har vi en Nationaldag att fira. Ska själv in till Slottskogen en dag som denna och njuta av Symfoniorkestern som spelar ett "pärlband av sommarens favoriter" Hm, jag är kanske inte mycket för det egentligen men något måste man ju göra en dag som denna!!

    SvaraRadera
  4. Av ren lathet blir det inte så mycket firande här, men den lilla träflaggan åker fram på bordet, något måste det ju vara.

    Jag håller med om att det, trots att det även finns elände (och i vilket land finns inte det), också finns mycket fint att fira här i vårt land.

    (Däremot är jag emot skolavslutningar i kyrkan, icke-religiös som jag är. ;) )

    Ha en bra nationaldag!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Då ska jag titta in här! Vilka bilder du tar!!! Jag såg länge på de där stadsbilderna med vatten och allt. Fast bilden på kakan den där dagen utan inspiration var inte heller dum =)

    SvaraRadera
  6. S: Vi lever i en demokrati och därmed har vi yttrandefrihet och som du vet är det högt i tak på min blogg så alla kommentarer är välkomna . . . så länge dom inte innehåller personangrepp. Jag är troende men inte religiös (vad jag nu menar med det). Det får bli ett diskussionsämne vid annat tillfälle//Sol-Kram från Småland

    SvaraRadera
  7. Tack för titten Kajsa o som sagt - varmt välkommen

    SvaraRadera
  8. Det är självklart att vara en stolt svensk, liksom stolt från något annat land, som jag. Idag firar vi alla Sveriges dag; ett land som vi alla älskar och som ger oss så mycket.
    Det där korkade tjafset förstår jag inte alls, frågan är om ens de själva gör som håller på?
    Det är otroligt fint att vara människa och i bästa fall är vi även goda människor!
    Jag skickar en varm kram från sydspetsen av den stora småländska sjön. Snart blir det grillparty!

    SvaraRadera
  9. Från norra småland kommer en kram tillbaka å det är sant det där du skriver om att vi förhoppningsvis klarar att vara goda människor ♥

    SvaraRadera
  10. Ja inte vill jag starta någon fajt och idag ska vi alla vara snälla, tycker jag! Jag har doppat tårna i havet! :) Och planterat blommor på balkongen. Visst kan svensk sommar vara helt underbar!

    SvaraRadera
  11. Inget fajtande i den här stan vad jag hört om! Men grymt tråkigt i stadsparken. Inlägg kommer . . .

    SvaraRadera
  12. Ja, vi klagar mycket, men jisses vad stolta vi borde vara över vårat land.

    SvaraRadera