onsdag 16 november 2011

Korrektur & blåmärken

Läser Sara Johnssons bok "Dammens hemlighet" och innan dess hennes "Huset vid sjön". Böckerna är skrivna med ett enklare språk än jag än van vid så hon kanske är debutant. Men även en debutant har ju ett förlag som ger ut böckerna och förhoppningsvis korrekturläsare. I det här fallet är jag tveksam. Tappar ibland den röda tråden för att det HELA tiden dyker upp "fel". Inte särskrivningar... utan ord som borde vara isär men som sitter ihop!!! Stor bokstav mitt i ett ord??? Kolla...
Sen en liten "medicinsk" fråga: Visst brukar det bli blåmärken efter provtagning... men en stor bula har jag aldrig fått förut??
 

17 kommentarer:

  1. KorrekturlÄsarEn kanske hadE SemEster.
    kRAm

    SvaraRadera
  2. Helt klart så att korrekturläsaren antingen heter Allan eller är kär i Allan ;)
    Nej en bula ska det väl ändå inte bli?
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Den boken hade jag lagt åt sidan! Bula kan det bli om man har otur!

    SvaraRadera
  4. Bula kan det bli om man a) råkat punktera en artär i stället för ven eller om man råkat punktera rakt igenom venen så det "fortsätter" blöda en stund efter provtagning. t.ex. Inget allvarligt (om man punkterar en artär är det just när man gjort det som man skall vara observant) men obehagligt. Så länge det varar vilket inte brukar vara länge. De brukar vara noga med att informera om vikten att trycka mot provtagningsstället precis efter provtagningen.
    Alltså inget farligt men du kommer att ha ett blåmärke ett tag.

    SvaraRadera
  5. Hahaha...jag har aldrig sett så stora stavfel i en bok :)
    Ser att du fått svar på varför du fått bulan.
    Jojo...den lägger sig snart.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Det är inte så att hon givit ut boken själv på ett nätförlag (mycket vanligt numera). Då gissar jag att man inte blir korrekturläst... Eller så är det som med mobilen, ordförslagen när man skriver kan bli... intressanta. :)

    SvaraRadera
  7. Du har nog helt rätt i att jag skulle få spunk på texten!
    Bula?
    Märkligt.

    SvaraRadera
  8. o jodå...
    såg ut som ren misshandel en gång när jag vart stucken i handen för kanyl.
    kunde inte röra handen knappt och helt illblå och öm...
    beror ju så mycket på hur man blir stucken. apropå just precis det du skriver om språk i böcker så är jag helt chockad över hur liza marklund kunde bli så framgångsrik. vilket sopigt språk. nä, språkpolis som jag är blir det ibland tufft att läsa just slarviga böcker...
    kram på dig fina tjej ♥

    SvaraRadera
  9. Haha, är du också ordpolis. Jag hakar ofta upp mig på liknande fel och kan inte hålla tyst, så många kallar mig ordpolis.
    Har bl.a. en manlig jobbar-kompis som inte kan komparera adjektiv.
    Ett litet exempel kan vara : Mycket mer större, mycket mer snyggare.
    Inte är jag perfekt men jag försöker =))

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  10. Oj så svårt att läsa när det ser ut å där!!! Måste va nån egen-utgiven bok. Glädje i din dag, bra att andas, själv ligger jag i sjukbädden och vilar.

    SvaraRadera
  11. Jag läser inte böcker pga dyslexi så jag kan inte kommentera. (Men bloggar läser jag :)) Men bullan bör du nog åka och kolla. Kramis

    SvaraRadera
  12. Oj vad många språkpoliser vi är.... Underbart!!!
    De andra felen... där ord sitter ihop istället för att vara isär... som t.ex. "sådanär han"... hittade jag såklart inte när jag fotade. Men som någon skrev.... Allan är helt klart poppis.

    Efter vad jag läst tror jag bulan får vara om jag inte får ont och det har jag inte.

    SvaraRadera
  13. PS. Böckerna är utgivna av Diamantförlaget (som saknar korrekturläsare). Författaren har antagligen inte heller stavningskontroll... suck DS.

    SvaraRadera
  14. Släng den j-la boken innan du blir knäpp! Själv är jag inte glad i att kallas mig språkpolis. Dock ser jag mig som en ordbrukare :)

    SvaraRadera
  15. Jag måste få veta vem mördaren är

    SvaraRadera
  16. Nä, jag tål inte läsa sådant. Det retar mig nå´t fruktansvärt.
    Bulan är antagligen redan på väg att gå ner(?)

    SvaraRadera
  17. Mera blåmärke än bula så det blir nog bra.
    Märkligt vilken skillnad i mående idag. Myyyycket lugnare

    SvaraRadera