fredag 1 juli 2011

Mina mänskliga rättigheter

Ni kanske minns att jag nämnde en bok som jag gick å väntade på. Den har kommit - me like!

Rätten att få vara ifred

Rätten att få vara oberoende
(tänka & känna utifrån sig själv)

Rätten att lyckas
(få känna den där glädjen)

Rätten att bli hörsammad och bli tagen på allvar
(men inte prata för pratandets skull)

Rätten att vägra ställa upp på krav utan att känna skuld eller känna sig egoistisk
(säg nej om du inte vill/kan/orkar)

Rätten att be om något man önskar
(men var beredd på ett ja eller nej)

Rätten att göra misstag
(ingen är perfekt... men vi måste stå för konsekvenserna)

Rätten att förändras
(utvecklas utifrån egna behov och omständigheter)

Rätten att initiera en diskussion med en person om ett problem som rör oss båda
(klara ut saker som stör en relation)

Genom att kolla igenom listan kan du hitta dina "ömma tår" och kanske till och med göra nåt åt det som du inte tillåter dig. Att säga ja till nåt du egentligen inte håller med om eller vill göra innebär ju egentligen att andra skulle vara viktigare är du!
Så är det INTE... å här får ni ett bevis för det

3 kommentarer:

  1. Bra lista, men jag har kanske en mindre kategorisk syn på några punkter. Särskilt det där med att andra inte skulle vara viktigare än jag och jag ska säga nej när jag inte vill. Ibland är andra viktigare än jag, och jag behöver göra uppoffringar. Ibland är jag viktigast, och andra får ställa upp trots att det är obekvämt. Det är en fin balans mellan för mycket och för litet, men organiskt, levande, föränderligt...

    Men i det stora är listan utmärkt. :)

    SvaraRadera
  2. En sak till: jag tror vi behöver skuldkänslor för att känna empati och bete oss medmänskligt. En psykopat saknar skuldkänslor. Ett visst mått av skuld gör oss mänskliga, fast för mycket låser oss fast i elände. Knepiga saker det där.

    SvaraRadera
  3. Kloka åsikter S. Det var det som var meningen. Dels att få oss att reflektera över oss själva, och dels att visa på hur olika vi tolkar texters innehåll. Tolkningarna är oändliga och vi är enligt min mening fria att göra våra egna. Syftet med de här "rättigheterna" ÄR ju att vi ska hitta balans. Det är i alla fall min tolkning ♥

    SvaraRadera