söndag 27 november 2011

JAG SKA I ALLA FALL PROVA

Jag läser om ME/CFS (kroniskt trötthetssyndrom) och känner igen mig i mycket av det som skrivs.

Lite fakta:
1. Inte depression
2. Ämnesomsättningen i hjärnan skiljer sig från den som är frisk
3. Samspelet mellan hypotalamus, hypofys och binjurar (som  kontrollerar kroppens reaktioner på stress och påfrestningar) går på lågvarv
4. Autonoma nervsystemet är påverkat (det system som hjälper kroppen att återställa sig)

Man ska ha minst 4 av följande symtom som ska ha varat eller regelbundet återkommit under 6 månader:
1. Väsentligt försämrat korttidsminne och sämre koncentrationsförmåga så att arbetsförmågan minskat (CHECK)
2. Halsont (CHECK)
3. Ömma lymfkörtlar
4. Muskelvärk
5. Huvudvärk (CHECK)
6. Sömn du inte blir utvilad av (CHECK)
7. Försämring vid lätt aktivitet
8. Lättare ledvärk (CHECK)

Det är vanligt med vissa brister också, men nu var ju alla mina prover bra, så... Då läser jag att det finns studier som visar att, även om prov på B12 visar normala värden, så finns viss brist. I Japan har man kommit långt och använder även Q10, grönt te och ginseng med gott resultat.

Jag vill inte bli som den stackars kvinnan det skrivs om. Hon som blir så trött av att laga mat att hon sen inte orkar äta den. Hon kallar det total hjärnutmattning. Hon blir helt tom i huvudet och tappar fokus och nästan förstånd. Hon orkar inte prata i telefon utan föredrar böcker, internet och sms. 30000-40000 svenskar tros vara drabbade, och man tror det triggas igång av en infektion och att många kan säga exakt när det startade.

Så vad tror ni händer nu? Jo... imorron besöks Apoteket för införskaffande av åtminstone Q10 och B12. Kan inte doktorn tänka själv får väl jag tänka åt henne... och testa.Why not liksom...

8 kommentarer:

  1. Läser du inte hos min vän Cina? Länk till henne har du här http://cinaslada.blogspot.com/ Hon har fått diagnosen.

    SvaraRadera
  2. Hej Fröken Hulda!
    Tack för kommentaren inne hos mig! Jo. Jag har fått diagnosen. Det tog fem år att komma fram till vad som "fattas mig". Mina prover och värden har alltid varit bra. Idag kan jag jobba halvtid, måste vara noga hur jag fördelar tid och ork men visst går jag i "formel1-fällan" då och då. Man vill ju vara som "vanligt".
    Håller tummarna att du får hjälp och stöttning att hitta fram till din nivå! B-12 tabletter har jag hört hjälpt andra, tyvärr inte mig men alla är ju olika!
    På återseende!

    SvaraRadera
  3. Låter inte trevligt. Men jag som lider av Fibromyalgi känner några av dessa symptom, men jag tror att jag har det betydligt värre.
    Jag käkar B12 dagligen pga B12 anemi (jag är vegetarian)och det har fått mig piggare på alla sätt.
    Ibland är det inte depression som ursakar olika symptom. När man har varit med det ena och det andra kan man känna sig trött och utmatad. Men man bör kolla värden för att utesluta andra sjukdomar.

    Kram kram <3

    SvaraRadera
  4. Ja, varför inte testa?! Klart man gör allt för att slippa vara konstant trött. Det finns inget värre och jag hoppas så att det ger positivt resultat för dig.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. I 2 år, intensiva undersökningar och behandlingar som ej hjälpte, totalt i komaliknande tillstånd (ides inte läsa titta på TV ens) m.m. Ja, jag hade det där syndromet kom det fram när jag började bli bättre. Sedan var allt bra igen. Tyvärr är symtomen inte lika hos alla och de symtomen finns också bl.a i helt andra sjukdomar, tillstånd.

    Ha en trevlig första advent!

    SvaraRadera
  6. Tack för all respons. Mina prover som togs visade ju alla på BRA värden som ni vet. Angående B12 anemi vet jag inte om jag kvalificerar mig som vegetarian eftersom jag äter fisk och kyckling, men det man får i sig av "rött" fattas ju mig så kanske den sorten är bättre att prova? Får fråga mig fram...

    SvaraRadera
  7. jag äter alla sådana där preparat som jag har råd med. säkert ett 20-tal tabl varje morgon!!!

    SvaraRadera
  8. OMG!!! Skriv en lista på vad du drar i dig så jag har lite att välja på. Som en önskelista... typ!

    SvaraRadera